Pages

Monday, February 14, 2011

Bantah Mohsen Namjoo





Bantah penyanyi Iran

E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

KUALA LUMPUR: Kerajaan diminta membatalkan permit konsert seorang penyanyi warga Iran, Mohsen Namjoo, 35, yang dijadualkan berlangsung 18 Februari ini di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) di sini kerana lagunya didakwa memperlekeh kesucian al-Quran.

Penyanyi itu pernah dijatuhkan hukuman penjara lima tahun oleh mahkamah di Iran pada 9 Jun 2009, namun sempat melarikan diri ke Eropah.


Ahli Parlimen Kulim Bandar Bharu, Zukifli Noordin berkata, dia hairan bagaimana permit konsert penyanyi berkenaan boleh dikeluarkan pihak berkuasa memandangkan dia lari hukuman, malah seni kata lagunya menghina Islam.

“Penganjuran konsert penyanyi itu seolah-olah tidak menghormati kesucian sambutan Maulidur Rasul selepas ia diadakan tiga hari selepas sambutan berkenaan,” katanya ketika membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Dang Wangi di sini petang semalam.


Menurutnya, dia membuat laporan polis bagi memaksa polis menyiasat bagaimana permit boleh dikeluarkan sedangkan penyanyi itu secara terang-terangan menyanyikan lagu menghina Islam.


Katanya, Mohsen menggunakan kalimah dalam al-Quran dan menyampaikannya dalam bentuk yang menghina kitab suci umat Islam itu.

Mohsen adalah ahli muzik yang menggabungkan muzik tradisional Parsi dengan rock, jazz dan blues.


Dia juga mengubah suai syair yang ditulis penyair hebat Iran seperti Hafiz dan Rumi dengan perkataannya sendiri.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...