Pages

Friday, February 11, 2011

Valentine Day <---> Hari Kekasih




Elak subahat

E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

KUALA LUMPUR: “Jangan ikutkan hati untuk merayakan Hari Kekasih kerana ia berkaitan dengan agama lain. Lebih baik meraikan sambutan Maulidur Rasul kerana Nabi Muhamad adalah kekasih seluruh umat Islam,” ulas penceramah bebas, Fauzi Mustaffa.

Katanya, jelas sekali pada hari itu pasangan yang belum berkahwin hanya mencari keseronokan dan melakukan maksiat yang akhirnya merugikan ramai pihak.


“Pada hari itu, ramai pasangan kekasih akan membuktikan kesetiaan masing-masing dengan pelbagai cara yang akhirnya terjerumus kepada perbuatan dosa besar seperti zina hingga melahirkan anak tidak sah taraf. Ketika itu baru terasa bahananya kerana gagal mengawal nafsu.

“Usah dicemari agama Islam dengan perbuatan yang memesongkan akidah. Elakkan dari bersubahat menyambut perayaan yang berasaskan paderi dan gereja kerana agama kita sudah cukup sempurna,” katanya ketika dihubungi, semalam.


Sementara itu, Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), Datuk Che Mat Che Ali berkata, pihaknya akan menjalankan operasi mencegah maksiat bagi mengekang berlakunya kegiatan tidak bermoral pada hari itu.


“Kita akan menggempur beberapa lokasi yang dikenal pasti menjadi sarang maksiat seperti di taman bunga, hotel dan sebagainya.

“Bagi saya banyak lagi cara kita untuk mencari keseronokan tetapi tidak perlu meniru budaya barat. Ibu bapa juga diminta mengawal pergerakan anak-anak kerana mereka yang sepatutnya berperanan penting memastikan akidah anak tidak terpesong,” katanya.


Sebelum ini, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mengisytiharkan perang jihad bagi menghalang remaja atau belia Islam tempatan daripada terjebak dalam sebarang bentuk aktiviti perayaan hari kekasih atau Hari Valentine yang bakal disambut minggu depan. Ini kerana, perayaan itu dianggap ‘racun’ memusnahkan akidah umat Islam berikutan ramai gadis Islam yang pernah terlanjur dan menghuni rumah perlindungan mengaku hamil akibat seks bebas pada malam hari sambutan berkenaan. Pengarahnya, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz berkata, merujuk kepada Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan bagi Hal Ehwal Islam Malaysia kali ke-71 pada 22 hingga 24 November 2005, memutuskan bahawa amalan merayakan Hari Kekasih tidak pernah dianjurkan Islam. Ini kerana sambutannya mempunyai unsur Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat yang bercanggah dan dilarang Islam.

Justeru, Jakim cuba memerangi budaya songsang itu melalui pelbagai pendekatan termasuk menganjurkan program Bicarawara dan pelancaran kempen awas jerat Hari Valentine yang diadakan di Aras 5, Auditorium D8, Kompleks D, Pusat Pentadbiran Putrajaya pada jam 8 malam tadi.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...