Pages

Wednesday, September 21, 2011

Mat Sabu didakwa hari ini

Mat Sabu didakwa hari ini

Gambar kredit tu web Din HuluSelangor

GEORGETOWN: Polis Pulau Pinang menahan Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu atau Mat Sabu setibanya di negeri itu jam 7.30 malam sebelum dibawa ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri di sini, semalam.

Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Ayub Yaakub berkata, Mat Sabu ditahan dan dibawa ke IPK negeri sejurus tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas (LTABL).


Beliau berkata, Mat Sabu dibawa ke IPK untuk diambil keterangan berikutan kenyataannya yang mengiktiraf pengganas komunis terutama Ahmad Indera atau Mat Indera dalam tragedi Bukit Kepong sebagai hero sebenar dan pejuang kemerdekaan negara, 21 Ogos lalu.


Bagaimanapun katanya, Mat Sabu dibebaskan jam 9.05 malam selepas keterangannya diambil dan akan didakwa di Mahkamah Seksyen Butterworth, hari ini.


“Polis akan mendakwa Mat Sabu mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan iaitu fitnah dan sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya,” katanya pada sidang media malam tadi.


Terdahulu, polis menerima 1,011 laporan polis yang dibuat bekas polis, waris keluarga dan orang ramai terhadap Mat Sabu dalam ceramahnya di Tasek Gelugor, dekat sini 21 Ogos lalu yang menganggap pengganas dalam Kompeni Pasukan Ke- 4 Parti Komunis Malaya (PKM) yang menyerang dan membunuh anggota keselamatan serta keluarga mereka dalam tragedi Bukit Kepong sebagai hero sebenar.

info MetroOnline

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...