Pages

Thursday, March 09, 2006

Mini Tips - boWLinG


*1)Your game is constantly evolving. It will not stay the same and it won't always be sharp. Just when you think you don't have another 134 game left in you, out it comes. Peak performance levels are cyclical. That's what causes slumps. Bowling great doesn't last forever and neither does a slump.

Permainan kita akan senantiasa berubah. Ianya tidak akan senantiasa sama dan anda juga tidak akan selalu on –form.Bila kita sangkakan yang score kita tidak akan membuat score yg rendah ianya akan berlaku semula..Pencapaian yang baik adalah bermusim.Itulah yang menyebabkan permainan yg teruk.Bowler yang bagus tidak akan kekal selama2nya dan permainan yang teruk juga tidak akan kekal.

Komen saya:

Seperti mana2 permainan,bowling ni ada up and down nya. Kita semua pernah merasakannya.Bila tengah sedap main semuanya rasa perfect.Dapat turkey strike senang2 aje.Split pun kita dapat convert.Score pun senang2 aje dapat 180++.

Tapi kdg2 kita rasa game kita lansung ‘out’.Pocket lansung x jumpa.Bila masuk pocket bola lak weak and dapat split yg tiga lak tu..Semua nya x menjadik..

So kesimpulannya just accept je lah kalau ada low score.Terima low score tu sebagai sesuatu yg sementara sahaja. Ini amat penting kalau main dalam league or tournament bila buat score rendah dalam 1st game.Jgn cepat mengalah and cuba lagi dalam game2 yg seterus2nya.Bak kata org’Yg lepas tu lepas lah…’

*2) It's almost impossible to hit your target if you're not looking at it. Additionally, if you're not looking at it and you hit it, how will you know? Since you shouldn't make an adjustment unless you've thrown the ball pretty much like you wanted to and hit what you wanted to hit, you'll also not make a good adjustment. There may be something that will screw you up worse than adjusting off a bad shot, but I can't think what it might be

Adalah mustahil untuk kita membaling bola kita kearah pin dengan tepat jika tidak melihat pin yang kita targetkan itu.Dan kalau kita tidak melihat pin itu bila bola kena pin macam mana kita nak tahu? Amat penting untuk kita melihat cara bola kita bergerak dan pin reaction untuk memudahkan kita membuat adjustment dari segi tempat kita berdiri, laju bola dan sebagainya.

Komen saya:-Satu cara untuk memastikan anda boleh melihat dengan baik ialah jangan bangun cepat selepas membaling.Kalau anda perhatikan cara Shalin main lepas baling bola dia akan stay di foul line tu dan kadang2 kita boleh tengok yang dia masih menghayun2 kan tangan dia lagi.Lagi satu kebaikan tidak bangun dengan cepat selepas balingan ialah badan kita akan lebih stabil dan balingan lebih consistent.

*3) Always be ready to bowl when it is your turn. If you're not, it disturbs the rhythm and pacing of the game for everyone including those leagues which follow you. It is usually true that the longer in between shots, the more inconsistent you become. A good rule to follow is that when the pins are ready, so are you!

Pastikan anda senantiasa bersedia untuk membuat balingan bila tiba giliran anda. Jika tidak rhythm dan pacing semua orang akan terganggu. Selalunya adalah tepat untuk mengatakan lagi lama masa yang diambil antara balingan akan lebih tidak consistent cara balingan kita. Oleh itu hokum yang perlu kita ikut ialah bila pin sudah turun dan ready kita pun sudah bersedia!

Komen:Bagi saya bila pemain diatas saya sudah naik atas lane untuk membuat balingan saya sudah ready untuk mengambil bola.Ataupun saya ambil bola siap2 dan lap bola adan bila pemain sebelum saya sudah selesai saya tengok kiri kana and kalau tak ada bowler lain yang nka baling maka saya terus naik ke lane untuk membuat balingan.

*******bowling is like other sports... is a mental game.. during training session.. kita biasanya guna faktor fizikal lebih dari mental kerana semasa latihan .. tiada tekanan... ***************

jadinya semasa latihan inilah.. kita guna peluang ini utk perbaiki game kita.. practise 1st throw.. practise spare conversion... try convert pin2 fobia... sebab masa latihan kita biasanya tak der rasa suspens / gabra / pressure / panic dan sebagainya..

pastikan semua teknik yg kita nak ... sebati dgn kita semasa latihan.. practise few times utk make sure kita benar2 comfortable/confidence dgn game kita... gain the confidence during training !! kalau masuk tournament tp diri kurang yakin... mentally kita akan terganggu

*************************************************************************************

semasa tournament ..
faktor mental takes over from physical ! masa tournament adalah masa utk kita execute apa yg kita dah praktiskan ... bukan masa nak trial and error lagi... kalau masih nak trial and error.. saya rasa keyakinan kita akan goyah bilamana trial kita tak menjadi..


Confidence is the keystone to performing at your best. When you are confident, your mind and body are relaxed allowing them to perform at their best. Your outlook is positive, keeping you visualizing the correct action. Pastikan anda stick to your game plan ..

Last but not least... sila amati keratan di bawah ini...

Repetitive training is necessary to make your skills and knowledge of a sequence automatic. In tournament your game must come automatic. To perform at the high end of your ability, you must be able to let go of conscious thought and allow your performance to come automatically. The amount of readiness to perform at this level can come only from strong visualization skills and the trust-in-self brings.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...