Pages

Wednesday, August 03, 2011

Tiket RAYA habis 10 minit - KTM

Tiket habis 10 minit
Oleh Hamizah Badiran
hamizah@hmetro.com.my


KUALA LUMPUR: Penumpang kereta api ke pantai timur dinasihatkan tidak panik berikutan tiket Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) sempena Aidilfitri sudah habis kerana KTMB akan mengkaji aliran laluannya dan menambah tiket dari semasa ke semasa.

Presidennya, Dr Aminuddin Adnan berkata, akibat sambutan di luar jangkaan, semua tiket ke pantai timur yang dijual di lebih 80 kaunternya habis dalam tempoh kurang 10 minit.


“Kami akan mengkaji dan menukar aliran perjalanan berdasarkan jumlah tempat duduk untuk semua laluan ke utara dan selatan. Jika banyak tempat duduk untuk laluan ke arah itu belum dibeli, kami akan mengubah gerabak dan seterusnya menambah laluan ke pantai timur.

“Selepas kajian dilakukan, kami akan mengumumkan mengenai tiket tambahan dan mengagihkannya pada pertengahan Ogos ini,” katanya pada sidang media selepas mengedarkan pek berbuka puasa kepada pengguna KTMB di Stesen Komuter KL Sentral, di sini, semalam.


Dr Aminuddin berkata, secara keseluruhannya, jumlah tempat duduk ke pantai timur seperti laluan pergi balik dari Kuala Lumpur ke Hatyai, Thailand; Kuala Lumpur ke Tumpat, Kelantan dan Singapura ke Tumpat sebanyak 2,158 setiap hari dan semuanya habis dijual sebaik kaunter dibuka kelmarin.


“Kami mula menjual tiket balik kampung 10 hari sebelum dan 10 hari selepas Aidilfitri untuk seluruh semenanjung Malaysia.

“Namun entah mengapa, sambutan tiket ke pantai timur tahun ini amat menggalakkan dan luar biasa hingga kami sendiri terkejut,” katanya.


Bagaimanapun, tiket untuk perjalanan ke utara dan selatan masih banyak.

Justeru itu, pengguna disaran membelinya secepat mungkin dan tidak menunggu hingga saat akhir bagi mengelakkan kejadian penumpang terkandas di terminal menjelang Aidilfitri nanti.


Beliau menegaskan, jadual perjalanan KTMB sepanjang Ramadan dan Syawal ini berjalan seperti biasa dan belum terdapat sebarang pindaan lagi.


Pek berbuka puasa mengandungi kurma, air mineral dan kek mini itu diedarkan kepada penumpang KTMB bermula kelmarin sehingga 15 Ogos ini bagi memudahkan mereka berbuka sebelum sampai ke rumah.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...